Από δικαστικό έλεγχο θα περάσει και ο «Καλλικράτης» μετά την πρώτη προσφυγή που κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά του νόμου Ραγκούση, που ρυθμίζει τη νέα διοικητική δομή της χώρας.
Το χορό των αιτήσεων άνοιξε ο Δήμος Σοχού Θεσσαλονίκης, που ζητεί να κηρυχθούν ανίσχυρες ως αντισυνταγματικές και αντίθετες στην ΕΣΔΑ οι νομοθετικές διατάξεις που προβλέπουν την αναγκαστική συνένωση του Δήμου Σοχού με το Δήμο Λαγκαδά.
Το βασικό επιχείρημα που προβάλλεται είναι ότι οι ενσωματώσεις και οι καταργήσεις των δήμων, ο νέος δηλαδή καθορισμός των ορίων τους, γίνονται απ' ευθείας με τον επίμαχο νόμο 3852/2010, χωρίς να προβλέπεται η έκδοση διοικητικών πράξεων, όπως είναι τα προεδρικά διατάγματα, οι υπουργικές αποφάσεις ή αποφάσεις άλλων οργάνων της πολιτείας, που μπορούν να προσβληθούν με αίτηση ακύρωσης στη Δικαιοσύνη. Αυτό έχει αποτέλεσμα να εμποδίζεται ο δικαστικός έλεγχος και «να αποσπάται ένας μεγάλος θύλακος κρατικής αρμοδιότητας από το σύστημα δικαστικής προστασίας και καθίσταται έτσι ανέλεγκτος και εξαιρετικά επικίνδυνος όχι μόνο για τα δικαιώματα, αλλά συλλήβδην για την κανονιστική ποιότητα του Συντάγματος».
Οπως αναφέρεται στην προσφυγή, εν όψει του γεγονότος ότι τον Νοέμβριο θα γίνουν οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, «υπάρχει ορατός ο κίνδυνος μεθόδευσης εκ μέρους της πολιτικής εξουσίας να αποφύγει την έκδοση οποιωνδήποτε διοικητικών πράξεων προκειμένου να αποσοβηθεί η προσφυγή των θιγόμενων στη δικαιοσύνη και να οδηγηθούν αυτοί ενώπιον τετελεσμένων». Ο Δήμος Σοχού επικαλείται και παραπεμπτική απόφαση του Ε' Τμήματος του ΣτΕ, στην οποία ισχυρή μειοψηφία δικαστών διατυπώνει την άποψη ότι είναι δυνατή η προσβολή νόμου με αίτηση ακύρωσης, διότι σε αντίθετη περίπτωση καταργείται ο συνταγματικά κατοχυρωμένος ακυρωτικός έλεγχος και συρρικνώνεται αποφασιστικά η δικαστική προστασία.
Ενα δεύτερο επιχείρημα κατά του «Καλλικράτη» είναι ότι δημιουργεί μια εξαιρετικά ευρεία διοικητική μονάδα, η οποία καταργεί τη διάκριση μεταξύ των κατοχυρωμένων βαθμών αυτοδιοίκησης και οδηγεί στην υποβάθμιση της ικανότητας του νέου δήμου να διαχειριστεί αποτελεσματικά και με επάρκεια τις τοπικές υποθέσεις. Σύμφωνα με την προσφυγή, ο νομοθέτης για την κατάστρωση του αυτοδιοικητικού χάρτη δεν είναι απολύτως ελεύθερος, αλλά δεσμεύεται να μη διασπά τον αναγκαίο σύνδεσμο τοπικότητας και να τείνει προς οργανωτικές λύσεις που δεν υπονομεύουν το υφιστάμενο επίπεδο ποιότητας λειτουργίας των ΟΤΑ, αλλά αντίθετα να το ενισχύουν και να το ενδυναμώνουν. Υποστηρίζεται ακόμη ότι ο νόμος παραβιάζει και τη Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ενωσης η οποία προστατεύει την εδαφική συνοχή και εξασφαλίζει την αρμονική ανάπτυξη των ορεινών περιοχών, όπως είναι ο Δήμος Σοχού. *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου